Let´s get down to business Kina
1595 Views

Let´s get down to business Kina

Juni 29, 2017
Skrevet av:

administrator

Langrennssporten har denne sesongen fått seg alvorlige skudd for baugen, med både beste kvinne- og herreløper involvert i dopingsaker og nå sist nedleggelse av verdens største og mest suksessrike privatlag. I tillegg sliter skiverdenen med sponsortørke og norsk dominans i langrennssporet, samtidig som klimaet ikke spiller på lag. I det alt håp så ut til å være ute meldte imidlertid en ny spiller seg på: Ta vel i mot Kina.

Kina har et mål om at 300 millioner kinesere skal begynne med vintersport innen OL i 2022. Dette er et særdeles ambisiøst mål, men Kina har en imponerende historie i å jobbe steinhardt og nå tilsvarende hårete mål. Siden Kinas første deltagelse i OL i Helsinki i 1952 – der de stilte med én svømmer – har mye skjedd. Siden år 2000 har de vært blant de tre beste nasjonene i hvert eneste sommer-OL, samtidig som de har tatt et tosifret antall medaljer i to av de tre siste vinterolympiadene. På hjemmebane i Beijing i 2008 vant de medaljestatistikken overlegent med hele 48 gullmedaljer – hele tolv gull foran toer USA. Når Kina bestemmer seg for noe, klarer de det ofte.

– KINA HAR ET MYE STØRRE POTENSIAL ENN USA
I resten av verden jobber skiidretten, og særlig langrenn, i motvind. Selv om det er anslått at rundt 60 millioner mennesker i verden kan betegnes som skiløpere eller – kjørere, er tallet minkende. Klimaendringene skaper utfordringer for europeiske land, der skiidretten tradisjonelt har stått sterkt. Et temperert klima med hyppige variasjoner mellom varmt og kaldt vær gjør at Europas snø ligger utsatt til selv for små endringer i klimaet. Skirenn blir avlyst og slalåmbakker stengt. Skiprodusentene vet hva som venter, men tør ikke tenke tanken på en fremtid der vinteridretter hører til på tynne striper av kunstsnø og inne i skihaller og -tunneler.

Kina er et land i rivende utvikling. En middelklasse som er i ferd med å eksplodere i størrelse passerte nylig 109 millioner mennesker, noe som er større enn USAs middelklasse målt etter de samme parameterne. Med en befolkning på 1,4 milliarder mennesker har imidlertid Kina et mye større potensial enn USA. Kinas middelklasse kommer til å vokse og vil bli større enn hva den er i dag – mye større.

ERGO, KUNDEGRUPPEN ER PÅ PLASS.
I Kina ligger forholdene til rette for en voldsom vekst for skisporten. Store deler av Kina har hatt et svært tørt klima, ettersom de ligger langt fra kysten. Klimaendringene er imidlertid i ferd med å snu opp ned på dette. Forskning tyder på at store områder i Kina kan få mye mer nedbør i fremtiden, noe som på kalde vinterdager betyr snø. Og kaldt er det. Den viktigste grunnen til at Sibir er et «kuldehøl» er at det ligger langt fra kysten, og relativt langt nord. Grovt plassert ligger ikke det meste av indre Kina langt unna. I årene som kommer vil deler av Kina oppleve mye mer snø.

ERGO, SNØEN ER PÅ PLASS.
Kina har bestemt seg for å trappe opp satsingen mot vinter-OL på hjemmebane i 2022. Det skal satses på både bredde og topp. Kina ansatte nylig sin første norske skitrener for et av sine nyoppstartede regionslag. Samtidig er de på jakt etter nok en nordmann til det kinesiske langrennslandslaget. Kina-ekspert Henning Kristoffersen uttaler til NRK at «de søker jo kompetanse i Norge fordi vi er i verdenstoppen. Uansett hva kineserne skal ha, om det er militærteknologi, nanoteknologi eller romskip: De skal ha det beste.» Kina gjør ingenting halvveis, heller ikke skisatsing.

ERGO, VILJEN ER PÅ PLASS.
Kina kommer til å mose inn i skiverdenen med et brak, men ikke nødvendigvis ved å ta pallplasser i verdenscupen og sette våre egne toppløpere på plass. Selv om ingenting er som å høre et dusin eksperter uttale til diverse medier hver gang Norge får bank i langrenn at slikt er bra for sporten, er det mye mer interessante og realistiske konsekvenser av Kinas inntog: business-mulighetene det skaper.

KAN BLI KLONDIKE-TILSTANDER
Nylig ble Norges forhold til Kina normalisert, og nok en gang er det relativt enkelt for nordmenn å gjøre business i Kina. Kina har en enorm og voksende middelklasse som ønsker å prøve ut hva den vestlige verden har å by på. Selv om bare 60, eller 30 millioner av de 300 millioner kineserne Kina ønsker at skal begynne med en vinteridrett, skulle begynne å gå/stå på ski, betyr det en 50-100% økning i antall skikjørere- og løpere i verden! Det betyr en tusendobling i kinesiske yuan brukt på skiutstyr, skibekledning, heiskort og skiresorter. Kina vil trenge preppemaskiner, snøkanoner, skitrenere, skifabrikker og skiinstruktører. De vil trenge mennesker med greie på å utforme og lage skiløyper, trikseparker, skiheiser, langrennsarenaer, skiskytteranlegg, kunstsnøanlegg og gondoler.

Det sies ikke at nordmenn er født med ski på beina uten grunn. Vi kan ski. Noen kommer til å profitere på Kinas kjempeløft, og det er ingen grunn til at norske selskaper med norske skientusiaster ikke skal ta del i oppturen. Med erfaringen på plass trengs bare kreativitet og guts for å skape Klondike-tilstander for nordmenn i Østens rike.

Skihilsen: Petter Reistad

Følg oss på sosiale medier

ABONNER PÅ NYHETSBREVET

For å se hvordan vi bruker din informasjon, ta en titt på vår Privacy policy